PENDAHULUAN
|
Disiplin
akan menjadikan seorang pelajar itu sebagai manusia yang dapat memimpin diri
sendiri dalam hidupnya di masa hadapan. Selain guru-guru dan masyarakat, ibu bapa juga perlu membantu pihak sekolah mengatasi
masalah disiplin pelajar kerana pengaruh ibu bapa member impak yang besar
kepada keperibadiaan anak-anak. Justeru, ibu bapa perlu memberikan nasihat yang
sewajarnya kepada anak mereka untuk mengamalkan nilal-nilai murni di sekolah
dan tidak melanggar peraturan sekolah. Selain
itu, pelajar itu sendiri mestilah mengamalkan nilai-nilai murni ketika berada
di sekolah. Antara nilai-nilai murni yang perlu diamalkan oleh pelajar ialah
baik hati, bertolak ansur dan mematuhi peraturan sekolah. Jika semua pelajar
mengamalkan nilai murni, maka tiadalah masalah disiplin di sekolah, seterusnya
menghasilkan suasana yang kondusif untuk pembelajaran yang berkesan.
BAHAGIAN A:
PENTADBIRAN DAN PENGURUSAN SEKOLAH
|
PERKARA 1: WAKTU PERSEKOLAHAN
1.1
Waktu
kelas/ pembelajaran adalah seperti berikut:
Hari Isnin – Khamis : Dari pukul 6.30 pagi hingga 7.30 pagi.
Dari pukul 8.00 pagi hingga
10.00 pagi.
Dari pukul
10.30 pagi hingga 12.30 tengah hari.
Dari pukul
2.30 petang hingga 4.00 petang.
Hari Jumaat : Dari
pukul 8.00 pagi hingga 10.00 pagi
Dari pukul 3.00
petang hingga 5.00 petang
Hari Sabtu : Dari
pukul 8.45 pagi hingga 12.15 tengah hari
1.2
Semua pelajar diwajibkan hadir setiap
hari dan menepati waktu persekolahan/ pembelajaran. Pelajar yang sering lewat
ke kelas atau ponteng akan dikenakan
hukuman sewajarnya.
1.3
Sebelum kelas pertama bermula, semua
pelajar mesti berbaris di luar kelas masing-masing terlebih dahulu sebelum
masuk ke kelas dengan arahan guru. Semua pelajar tidak dibenarkan merayau-rayau di luar kelas semasa sesi
pembelajaran berlangsung.
1.4
Semua pelajar tidak dibenarkan berada di dalam kelas ketika waktu rehat atau
mana-mana waktu kecuali pada waktu kelas/ pembelajaran.
1.5
Semasa transisi/ pertukaran kelas,
semua pelajar mesti tetap berada di dalam kelas dan tidak dibenarkan keluar kecuali dengan keizinan guru.
1.6
Semasa waktu persekolahan,
pelajar-pelajar tidak dibenarkan
keluar dari kawasan sekolah atau pulang ke asrama tanpa kebenaran Mudir, Guru
Penolong Kanan atau guru bertugas mingguan.
PERKARA 2: PERHIMPUNAN RASMI
2.1 Perhimpunan rasmi mingguan sekolah
diadakan pada setiap 8.00 pagi hari Isnin di tapak perhimpunan.
2.2 Semua pelajar diwajibkan hadir dengan
berpakaian rasmi sekolah yang lengkap dan kemas.
2.3 Semua pelajar mesti berbaris mengikut
kelas masing-masing dan beradab sopan.
2.4 Semua pelajar dinasihati agar
menghormati guru yang menyampaikan ucapan dengan memberi sepenuh perhatian dan
tidak berbual-bual semasa majlis sedang berlangsung.
2.5 Nyanyian Asma ul-Husna, doa pagi,
serta ikrar Rukun Iman dan Rukun Islam akan diamalkan pada setiap kali
perhimpunan rasmi.
PERKARA 3:
BUKU/ KITAB
3.1 Semua pelajar
dinasihatkan menyediakan buku tulis khusus untuk setiap subjek/ mata pelajaran
sekiranya dikehendaki oleh guru yang mengajar.
3.2 Semua pelajar
dikehendaki membeli buku/ kitab yang digunakan oleh guru untuk memudahkan serta
melancarkan proses pengajaran dan pembelajaran agar lebih berkesan.
3.3 Buku-buku yang
dibeli melalui guru/ pihak sekolah hendaklah dijelaskan bayarannya mengikut
harga yang ditetapkan.
PERKARA 4:
KOPERASI SEKOLAH
4.1 Semua pelajar yang ingin berurusan
dengan koperasi sekolah mestilah pada waktu yang telah ditetapkan sahaja
kecuali dengan kebenaran guru.
4.2 Sebarang
pembelian harus dilakukan secara tunai, bukan secara hutang.
PERKARA 5:
PEMBAYARAN YURAN
5.1 Yuran asrama hendaklah dibayar pada
tarikh yang ditetapkan oleh pihak sekolah.
5.2 Pelajar yang lewat membayar yuran
diminta menunjukkan sebab.
5.3 Ibu bapa/
penjaga yang membuat pembayaran secara dalam talian (online) atau bank-in,
hendaklah memaklumkan perkara berkenaan kepada pihak sekolah dengan menyertakan
resit pembayaran tersebut.
5.4 Setiap resit
pembayaran yang diterima oleh pelajar hendaklah disimpan dengan baik sebagai
rujukan sekiranya timbul masalah di masa hadapan.
PERKARA 6: PERATURAN
BANGUNAN DAN KAWASAN SEKOLAH
6.1 Bilik darjah/
kelas
6.1.1 Setiap pelajar bertanggungjawab menjaga kebersihan
dan keselamatan kelas dan guru kelas bertanggungjawab menyediakan jadual
bertugas kebersihan.
6.1.2 Setiap kelas digalakkan mempunyai sudut
pembelajaran dan menghias kelas dengan bahan-bahan yang menarik dan bermanfaat.
6.1.3 Sebelum meninggalkan kelas, kerusi/ meja
mesti disusun dengan teratur. Lampu dan kipas hendaklah dipastikan sudah
ditutup.
6.1.4 Semua pelajar tidak dibenarkan memindahkan kerusi/ meja/ perabot antara kelas
tanpa kebenaran.
6.1.5 Semua pelajar dilarang keras menconteng dan merosakkan dinding, lantai atau
sebarang peralatan/ perabot di dalam kelas.
6.2 Tandas
Sekolah
6.2.1 Semua pelajar mesti menggunakan tandas
dengan betul, menjaga kebersihan serta
dilarang membuang sebarang sampah ke dalam lubang/ mangkuk tandas.
6.2.2 Semua pelajar hanya dibenar menggunakan
tandas pelajar dan dilarang
menggunakan tandas guru.
6.2.3 Semua pelajar dilarang menconteng sebarang permukaan (dinding,
lantai, pintu dan sebagainya) di tandas dengan sebarang alat/ bahan.
6.2.4 Semua pelajar
hendaklah berjimat menggunakan air dan menutup paip setelah digunakan.
6.3 Papan
kenyataan
6.3.1 Sebarang kenyataan
yang ditampal atau ditulis mesti mendapat kebenaran guru. Hanya gambar/
maklumat yang sesuai sahaja boleh ditampal.
6.3.2 Kenyataan yang lama atau telah tamat
tempoh masa mesti ditanggalkan segera.
6.3.3 Semua pelajar hendaklah menghargai
maklumat yang ditampal di papan kenyataan
dan
tidak meminda maklumat yang ada di papan tersebut.
6.4 Harta benda
sekolah/ asrama
6.4.1 Semua pelajar bertanggungjawab menjaga
semua harta benda sekolah yang terdapat di dalam kelas, tandas, kantin, surau
dan lain-lain.
6.4.2 Sebarang kerosakan
harta benda sekolah hendaklah dilaporkan dengan segera kepada guru. Manakala,
sebarang kerosakan harta benda dan kelengkapan asrama hendaklah dilaporkan
kepada Warden.
6.4.3 Kerosakan yang dilakukan oleh pelajar
hendaklah diganti oleh pelajar itu sendiri. Sekiranya berlaku kerosakan yang
disebabkan oleh pelajar tetapi tiada pengakuan oleh mana-mana pelajar, semua
pelajar akan bertanggungjawab dan berkongsi wang untuk menggantikannya.
6.4.4 Semua bentuk harta
yang dipinjam dari pihak sekolah/ asrama hendaklah dipulangkan semula.
6.5 Keceriaan dan
kebersihan kawasan sekolah
6.5.1 Semua pelajar bertanggungjawab
menjaga kebersihan dan keceriaan sekolah.
6.5.2 Semua pelajar dilarang membuang sampah di merata-rata
tempat. Sampah yang ditemui di jalanan atau di tempat yang tidak sepatutnya hendaklah
dipungut dan dibuang ke dalam tong sampah.
6.5.3 Semua pelajar dilarang menconteng atau membuat
sebarang kerosakan kepada sebarang permukaan seperti dinding atau sebagainya dengan
sebarang bahan.
6.5.4 Semua pelajar dilarang mengotori kawasan sekolah.
6.6 Kawasan
larangan
6.6.1 Pelajar dilarang berada di pejabat sekolah, bilik guru, bilik mudir, dan
bilik warden kecuali jika dipanggil atau diberi keizinan.
6.6.2 Pelajar dilarang berada di kantin kecuali pada waktu makan, waktu mengulang
kaji, dan waktu-waktu lain yang ditetapkan.
6.6.3 Pelajar dilarang berada di bilik tidur pada waktu belajar, kelas mengulang
kaji, kelas al-Quran, dan waktu solat.
6.6.4 Pelajar tidak dibenarkan pulang ke asrama pada waktu mengulangkaji kecuali
setelah mendapat keizinan daripada warden.
6.6.5 Pelajar dilarang keras berada atau masuk ke dapur/ tempat memasak.
6.6.6 Pelajar dilarang keras berada di luar kawasan sekolah/ asrama kecuali
dibenarkan atau mendapat keizinan daripada warden.
PERKARA 7:
PERTUKARAN/ PEMBERHENTIAN SEKOLAH
7.1 Pertukaran/
pemberhentian sekolah hanya dibenarkan dengan kebenaran ibu bapa/ penjaga.
7.2 Ibu bapa/
penjaga hendaklah memastikan yuran makanan dan asrama telah dijelaskan.
7.3 Ibu bapa/
penjaga hendaklah memastikan telah mendapat surat pengesahan, sijil berhenti
dan sijil PLBS daripada pihak sekolah.
BAHAGIAN B:
ASRAMA
|
PERKARA
8: BILIK TIDUR
8.1 Peraturan
lampu padam (lights-off)
8.1.1 Tepat jam 10.30 malam, semua lampu di
bilik tidur mestilah dipadamkan. Semua pelajar hendaklah berada di katil
masing-masing dan terus tidur.
8.1.2 Pelajar dilarang berada di kawasan lain selain bilik tidur setelah lampu
dipadam.
8.1.3 Pelajar tidak dibenarkan berbual-bual, merayau-rayau atau tidur di katil
kawan.
8.2 Kelengkapan asrama/ bilik tidur
8.2.1 Segala
kelengkapan asrama seperti katil, almari, tilam, dan lain-lain tidak boleh diubah kedudukannya atau
dipindah milik.
8.2.2 Setiap pelajar bertanggungjawab ke atas keselamatan
katil, bantal, tilam, almari dan lain-lain kemudahan asrama yang disediakan.
Pelajar hendaklah memulangkan semula semua kemudahan ini dalam keadaan yang
baik setelah digunakan/ apabila dikehendaki.
8.3 Setiap pelajar hendaklah mengemas
tempat tidur masing-masing dengan baik sebelum pukul 7.00 pagi setiap hari.
8.4 Semua pakaian hendaklah dilipat dan
diatur dengan kemas di dalam almari. Meletak pakaian di bawah bantal atau tilam
adalah dilarang.
8.5 Segala peralatan membasuh dan mandi
hendaklah disusun dengan teratur di dalam bilik.
8.6 Pelajar dilarang menjemur atau menyidai semua jenis pakaian di tingkap,
koridor atau di dalam bilik tidur. Kain baju, tuala, dan lain-lain yang lembap
atau basah hendaklah dijemur di ampaian yang disediakan.
8.7 Kasut dan selipar hendaklah disusun
dengan baik dan teratur. Beg-beg pakaian yang besar hendaklah disimpan di
tempat yang tertentu dan boleh diambil ketika hendak pulang bercuti.
8.8 Semua pelajar tidak dibenarkan berada di kawasan bilik tidur ketika waktu
persekolahan, kelas al-Quran, ulangkaji, kelas tambahan, waktu solat dan
waktu-waktu lain yang tidak dibenarkan.
8.9 Pelajar tidak dibenarkan bermain semua jenis permainan padang/ luar (outdoor) di bilik tidur, anjung asrama,
bilik belajar dan lain-lain lagi.
PERKARA 9: PEMERIKSAAN ASRAMA
9.1 Pemeriksaan asrama untuk memastikan
kebersihan akan dijalankan pada setiap hari Ahad mulai jam 9.00 pagi atau
mengikut ketetapan pihak asrama.
9.2 Semasa pemeriksaan sedang dijalankan,
pelajar hendaklah berdiri di sisi katil masing-masing dengan memakai pakaian
rasmi sekolah. Almari hendaklah sedia terbuka bagi memudahkan pemeriksaan.
9.3 Pemeriksaan akan dilaksanakan oleh warden
asrama/ pengawas/ pegawai-pegawai dan lembaga pengelola atau semua yang
tersebut. Pada hari persekolahan, bilik asrama akan diperiksa oleh warden/
guru/ guru disiplin dan ketua asrama. Mereka berhak memanggil pelajar yang
terlibat jika terdapat sesuatu yang tidak memuaskan pada bila-bila masa yang
dikehendaki.
9.4 Pelajar yang pulang bercuti bulanan
atau terpaksa keluar dari asrama semasa waktu pemeriksaan hendaklah mengemas
tempat tidur dan almari terlebih dahulu.
9.5 Pemeriksaan mengejut boleh diadakan
pada bila-bila masa sahaja.
9.6 Setiap kesalahan akan dicatat dan
direkodkan serta diberi mata kesalahan mengikut besar atau kecilnya kesalahan
yang dilakukan. Mata kesalahan ini akan diberi penilaian.
PERKARA 10: BILIK MANDI/ TANDAS
10.1 Kebersihan bilik mandi dan tandas adalah
tanggungjawab setiap pelajar.
10.2 Pelajar tidak dibenarkan menjemur/ menyidai atau meninggalkan sebarang
pakaian atau alatan membasuh di dalam bilik mandi/ tandas.
10.3 Pelajar dilarang menggunakan singki untuk merendam pakaian.
10.4 Pelajar dilarang membuang sampah di dalam bilik mandi/ tandas.
10.5 Pelajar tidak dibenarkan menggunting rambut di dalam bilik mandi/ tandas.
10.6 Semua pelajar disarankan menggunakan air
dengan jimat. Paip-paip air hendaklah ditutup ketika tidak digunakan.
PERKARA 11: SURAU DAN SOLAT
11.1 Bilik
solat/ surau
11.1.1 Bilik solat/ surau dikhususkan untuk
aktiviti bertujuan ibadah sahaja. Kebersihan dan ketenteraman surau adalah
tanggungjawab semua pelajar.
11.1.2 Semua
pelajar diwajibkan solat berjamaah di surau pada setiap waktu solat.
11.1.3 Kelengkapan, bahan-bahan bacaan dan lain-lain
yang terdapat di dalam surau tidak boleh
dibawa keluar.
11.1.4 Makanan dan minuman tidak dibenarkan dibawa
masuk ke dalam surau.
11.1.5 Lampu,
kipas, paip dan pintu hendaklah ditutup selepas digunakan.
11.2 Adab
bersolat
11.2.1 Pelajar dinasihatkan
tidak memakai baju-T semasa bersolat atau sebarang aktiviti kerohanian.
Pakaian yang dipakai seharusnya bersih dan kemas.
11.2.2 Pelajar dilarang
sengaja melengah-lengahkan solat.
11.3 Solat
Jumaat
11.3.1 Pada
hari Jumaat, pelajar hendaklah memakai pakaian rasmi sekolah untuk ke masjid.
11.3.2 Selepas sesi persekolahan pada hari Jumaat,
pelajar hendaklah terus ke masjid dan tidak
dibenarkan pulang ke asrama.
11.3.3 Pelajar
yang tidak dapat ke masjid hendaklah memaklumkan kepada warden.
PERKARA 12: KANTIN DAN MAKANAN
12.1 Penyediaan Makanan
12.1.1 Pelajar yang sakit atau mempunyai alahan
hendaklah memaklumkan kepada penyelia makanan/ warden asrama untuk tindakan
yang sewajarnya.
12.1.2 Pelajar-pelajar hendaklah menghubungi
pengelola makanan/ warden/ ketua asrama/ AJK makanan sekiranya makanan yang disediakan
tidak mengikut menu yang ditetapkan.
12.1.3 Segala aduan berkenaan makanan hendaklah
dikemukan kepada AJK asrama atau ketua asrama untuk dikemukakan terus kepada
warden pada masa itu juga.
12.1.4 Semua bantahan tentang makanan yang dihantar
kepada mudir hendaklah dibuat oleh warden dan salinan kepada pengelola makanan.
Warden akan menyelesaikannya bersama-sama dengan penyelia, pengelola makanan
dan mudir.
12.2 Makanan lain
12.2.1 Makanan yang dibawa/ diterima dari rumah/
kampung hendaklah disimpan dengan baik dalam almari masing-masing.
12.2.2 Setiap pelajar hanya dibenarkan mempunyai
dan menyimpan satu bekas makanan kering. Makanan basah, mudah basi dan berbau
tidak boleh dibawa ke dalam asrama.
12.2.3 Semua pelajar dilarang membeli makanan dari luar kawasan sekolah.
12.3 Kantin/
dewan makan
12.3.1 Pelajar dikehendaki berada di kantin pada
setiap kali waktu makan mengikut masa yang telah ditetapkan.
12.3.2 Pelajar-pelajar tidak dibenarkan masuk ke tempat memasak atau tempat menyediakan
makanan.
12.3.3 Pelajar tidak
dibenarkan membawa peralatan dapur masuk ke asrama/ kelas. Pelajar juga tidak dibenarkan membawa keluar
makanan/ minuman dari kawasan kantin.
12.4 Adab
makan pelajar
12.4.1 Semua pelajar hendaklah berbaris dengan
teratur ketika mengambil makanan/ minuman dan tidak membuat bising. Semua
pelajar hendaklah mengambil makanan
mengikut kemampuan selera dan elakkan pembaziran dalam makanan.
12.4.2 Doa sebelum makan hendaklah dibaca terlebih
dahulu oleh pelajar yang telah ditugaskan. Doa hanya mula dibaca setelah semua
pelajar mengambil tempat duduk.
12.4.3 Pelajar-pelajar hendaklah makan dengan sopan
dan tertib. Sebarang bentuk gurauan ketika sedang menjamu hidangan tidak
digalakkan.
12.4.4 Pelajar hendaklah membuang sisa makanan ke
dalam tong sampah yang disediakan. Semua pelajar tidak dibenarkan sama sekali membuang sisa makanan ke dalam singki
atau ke lantai.
12.4.5 Semua bekas makanan/ minuman hak milik
kantin mesti dimasukkan ke dalam bekas yang telah disediakan selepas diguna.
PERKARA 13: KEGIATAN ASRAMA DAN AKTIVITI KOKURIKULUM
13.1
Semua pelajar hendaklah mengambil
bahagian dalam apa jua kegiatan persatuan, permaian, atau badan-badan tertentu yang
dianjurkan oleh pihak sekolah atau asrama.
13.2
Para pelajar juga digalakkan menyertai
program dan pertandingan yang dianjurkan/ disarankan oleh pihak sekolah/
asrama.
13.3
Semua pelajar diwajibkan mengambil
bahagian dalam aktiviti kokurikulum yang berikut:
i.
Usrah
ii.
Malam Kesenian Islam
13.4
Kelas persediaan
13.4.1
Semua pelajar dianjurkan membuat kerja
rumah atau mengulangkaji pelajaran (termasuk hafalan Quran) semasa kelas
persediaan.
13.4.2 Pelajar
tidak dibenarkan berbual-bual,
bermain atau melakukan aktiviti yang tidak berkaitan pelajaran semasa kelas
persediaan.
13.5
Ibu bapa/ penjaga tidak dibenarkan membawa keluar pelajar yang terlibat dengan
aktiviti sekolah berkenaan kecuali kecemasan dan mengemukakan akuan bertulis
kepada Warden.
PERKARA 14: PERJUMPAAN ANTARA PENGHUNI-PENGHUNI ASRAMA
14.1 Sebarang mesyuarat/ perjumpaan
berkumpulan mestilah mendapat kebenaran Mudir/ warden dan nyatakan tujuan
perjumpaan tersebut.
14.2 Perjumpaan yang melibatkan orang luar
mestilah mendapat kebenaran daripada Mudir sekurang-kurangnya lima hari sebelum
perjumpaan itu diadakan.
14.3 Setiap pertemuan tersebut mesti disertai
oleh seorang guru sebagai pemerhati.
14.4 Pelajar tidak dibenarkan menubuhkan sebarang persatuan/ pertubuhan yang
bercorak kedaerahan, politik atau lain-lain yang bercanggah dengan Akta
Pendidikan dan prinsip-prinsip sekolah kecuali persatuan yang sedia ada.
14.5 Pelajar tidak dibenarkan menganggotai mana-mana persatuan luar sekolah dan
dilarang mengedar majalah, risalah, kaset atau apa-apa bahan milik sebarang
pertubuhan di asrama atau di sekolah.
PERKARA
15: SURAT-MENYURAT PELAJAR
15.1 Semua urusan rasmi atau surat-menyurat
dengan jabatan atau mana-mana jabatan kerajaan/ agensi/ pertubuhan dan
lain-lain di luar sekolah hendaklah dibuat melalui Mudir.
15.2 Pelajar tidak dibenarkan menulis ke mana-mana akhbar, majalah atau
mana-mana agensi penerbitan tanpa kebenaran daripada Mudir.
15.3 Pelajar juga dilarang mengeluarkan sebarang kenyataan kepada wartawan/ pemberita
sama ada secara bertulis atau lisan tanpa kebenaran Mudir.
15.4 Pihak sekolah berhak membuka dan menapis
sebarang surat yang diterima atau dikirim oleh pelajar jika dirasakan perlu.
PERKARA 16: PENERIMAAN PELAWAT
16.1 Masa melawat adalah ditetapkan seperti
berikut:
Sabtu: 2.00 petang – 6.00 petang /
Ahad dan Cuti Umum: 9.00 pagi – 6.00 petang
16.2 Pelawat dibenarkan menemui pelajar di
tempat menunggu yang disediakan. Pelawat tidak
dibenarkan masuk ke asrama dan ke tempat-tempat larangan lain yang telah
ditetapkan.
16.3 Pada waktu persekolahan, pelawat tidak dibenarkan melawat atau menemui
pelajar kecuali mendapat kebenaran.
16.4 Pelajar tidak dibenarkan sama sekali membawa atau menerima pelawat selain
daripada ibu bapa/ penjaga.
16.5 Pelajar juga tidak dibenarkan membawa/ menerima bekas pelajar sekolah ini
sebagai pelawat.
PERKARA 17: PERATURAN KELUAR DAN MASUK ASRAMA
17.1 Keluar
ke bandar/ klinik/ hospital
17.1.1 Pelajar dibenarkan keluar ke bandar seminggu
sekali iaitu pada hari Ahad dengan ibu bapa sahaja. Pelajar tidak dibenarkan
keluar bersendirian.
17.1.2 Masa yang ditetapkan ialah antara 9.00 pagi
hingga 6.00 petang kecuali kecemasan.
17.1.3 Pelajar dikehendaki mengemukakan dan menandatangani
buku keluar masuk serta mendapatkan tandatangan/ cop daripada Warden yang
bertugas sebelum keluar.
17.1.4 Pelajar
yang ingin ke klinik/ hospital hendaklah dengan kebenaran Warden.
17.2 Cuti atau bermalam di luar asrama
17.2.1 Pelajar dibenarkan bercuti/ balik ke kampung
masing-masing mengikut masa yang ditentukan oleh pihak asrama. Permohonan
bercuti semasa hari persekolahan tidak
dibenarkan.
17.2.2 Semasa hendak pulang, pelajar dikehendaki
mengemukan kad/ buku catatan keluar masuk serta mendapat tandatangan atau cop
daripada warden yang bertugas dua hari sebelum balik.
17.2.3 Pelajar tidak
dibenarkan berada di asrama semasa bercuti selepas jam 5.00 petang.
17.2.4 Pelajar-pelajar tidak dibenarkan pergi ke tempat lain selain daripada apa yang
telah diluluskan.
17.2.5 Pelajar yang pulang bercuti dikehendaki
berada semula di asrama sebelum jam 6.00 petang pada hari terakhir cutinya.
Pelajar yang gagal berbuat demikian boleh diambil tindakan disiplin.
17.3 Pulang
semula ke asrama
17.3.1 Pelajar yang telah pulang ke asrama
dikehendaki melaporkan diri kepada Warden dan pengambilan kad keluar masuk yang
telah ditandatangani oleh Warden.
17.3.2 Kenderaan ibu bapa/
penjaga/ pelawat tidak dibenarkan
masuk ke kawasan sekolah selepas jam 6.00 petang.
17.3.3 Pelajar
yang tidak hadir/ pulang ke asrama mesti
mengemukakan surat akaun doktor atau surat keterangan daripada ibu bapa/
penjaga. Tanpa maklumat tersebut pelajar dianggap ponteng.
17.3.4 Ibu bapa/
penjaga akan dimaklumkan secara bertulis jika pelajar tidak hadir dan diminta
memberi penjelasan. Sekiranya pihak sekolah tidak menerima sebarang keterangan
bertulis, tindakan berikut akan diambil:
i.
tidak hadir 3 hari berturut-turut;
pelajar akan dipanggil untuk kaunseling.
ii.
tidak hadir 10 hari berturut-turut;
surat amaran dihantar.
iii.
tidak hadir 2 minggu berturut; pelajar
akan ditamatkan pengajian.
BAHAGIAN C:
TATALAKU DAN DISIPLIN PELAJAR
|
PERKARA 18: PAKAIAN
DAN PENAMPILAN DIRI
18.1 Pakaian rasmi/ seragam pelajar
18.1.1 Pakaian
rasmi bagi pelajar ialah jubah putih, kopiah maahad tahfiz, serban, tanda nama
dan kasut kulit/ PVC berwarna hitam.
18.1.2 Pakaian rasmi sekolah yang lengkap, kemas,
dan bertanda nama hendaklah dipakai pada setiap hari persekolahan, menghadiri
majlis rasmi, dan lawatan rasmi sekolah.
18.1.3 Semua pelajar juga diwajibkan berpakaian
rasmi sekolah semasa datang ke sekolah, ketika pulang ke rumah, dan ketika
keluar ke bandar (outing).
18.2 Pakaian-pakaian khusus lain
18.2.1 Pakaian
riadah: Semua pelajar mesti memakai baju-T berkolar, seluar panjang ‘track
bottom’ dan kasut sukan/ kanvas. Pelajar-pelajar tidak dibenarkan memakai
seluar pendek, baju tanpa lengan, dan sebagainya yang tidak mencerminkan
pelajar tahfiz.
18.2.2 Pakaian
Jumaat: Pelajar hendaklah memakai pakaian rasmi sekolah kecuali kasut hitam
untuk ke masjid.
18.2.3 Pakaian
pengawas sekolah: Pengawas sekolah hendaklah memakai serban khas yang
ditetapkan oleh pihak sekolah.
18.3 Peraturan am berpakaian
18.3.1 Secara umumnya, pelajar hendaklah sentiasa
berpakaian sopan, bersih dan kemas yang mencerminkan imej pelajar tahfiz sama
ada di asrama, kawasan sekolah atau di luar sekolah.
18.3.2 Pelajar tidak dibenarkan memakai pakaian
ketat, seluar jeans dan baju bercorak gambar atau mempunyai tulisan kata-kata
yang tidak sopan.
18.3.3 Semua pelajar tidak dibenarkan membawa atau
memakai barang-barang kemas seperti gelang, subang, rantai leher dan lain-lain.
18.4 Rambut dan Kuku
18.4.1 Semua pelajar mestilah menjaga rambut supaya
sentiasa kemas dan pendek. Maksud pendek ialah:
di
belakang
|
di depan
|
di tepi/
sisi
|
di atas
|
rambut
tidak melebihi garisan di bawah cuping dua telinga.
|
rambut
tidak menutup garis tengah dahi.
|
rambut
tidak menyentuh telinga dan ‘sideburn’ tidak melebihi garis tengah hidung.
|
rambut
tidak melebihi no. 2.
|
18.4.2 Rambut yang pelbagai gaya/ fesyen (berwarna,
ekor, pacak, punk dan lain-lain) tidak
dibenarkan.
18.4.3 Pelajar digalakkan memotong kuku pada hari
yang disunatkan untuk memotongnya supaya kuku sentiasa pendek dan bersih.
18.4.4 Pelajar dilarang
sama sekali mewarnakan rambut, kuku atau mana-mana anggota badan yang lain
tanpa alasan yang munasabah.
PERKARA 19: TATALAKU DAN TATASUSILA PELAJAR
19.1 Semua pelajar
mesti menunjukkan sikap dan tingkah laku, tutur kata dan berbudi bahasa yang
baik sepanjang persekolahan dan menjaga nama baik sekolah.
19.2 Semua pelajar
wajib mengenal dan menghormati semua guru, kakitangan sekolah juga pelawat.
19.3 Semua pelajar
disarankan berdiri memberi hormat kepada guru-guru ketika mereka masuk ke kelas
dan sentiasa menjaga adab dengan guru. Semua pelajar mestilah menghormati para
guru di mana-mana dan pada bila-bila masa sama ada di sekolah atau di luar
asrama.
19.4 Semua pelajar
dianjurkan membanyakkan senyuman dan memberikan ucapan salam apabila bertemu
sesama Muslim dan ucapan selamat sejahtera bagi yang bukan beragama Islam.
19.5 Larangan am
19.5.1 Pelajar dilarang melakukan perbuatan yang boleh
mencemarkan kesucian agama Islam, nama baik sekolah/ asrama, guru-guru dan ibu
bapa.
19.5.2 Pelajar dilarang menghina atau mengeluarkan
sebarang kata-kata kejian yang boleh menimbulkan pergaduhan.
19.5.3 Pelajar dilarang bersiul dan menyanyi lagu yang
melalaikan dan mengganggu ketenteraman.
19.5.4 Semua
pelajar ditegah/ dilarang duduk atau
melepak di atas tembok, siling, bumbung atau mana-mana tempat yang tinggi dan
berbahaya.
19.5.5 Semua pelajar dilarang meminjam, mengambil atau menggunakan barang-barang
kepunyaan orang awam seperti basikal, motosikal dan lain-lain di dalam atau di
luar sekolah.
PERKARA 20: BARANG-BARANG
LARANGAN
20.1 Semua pelajar dilarang membawa atau menggunakan barang-barang yang dilarang ini
di sekolah/ asrama. Barang-barang larangan tersebut adalah seperti berikut:
20.2 Semua bahan atau alatan berbahaya yang
boleh mencederakan termasuk:
20.2.1 Bahan api/ bakar seperti mercun, mancis,
ubat nyamuk lingkaran, dan lain-lain.
20.2.2 Peralatan tajam seperti pisau, gunting,
parang dan lain-lain.
20.2.3 Senjata api seperti pistol, senapang dan
lain-lain.
20.2.4 Semua peralatan elektrik kecuali seterika.
20.3 Semua bentuk bahan hiburan yang boleh
melalaikan termasuk:
20.3.1 Telefon
bimbit, kad memori dan kad sim.
20.3.2 Buku,
komik, atau majalah hiburan/ lucah.
20.3.3 Alat-alat
permainan kecuali dam.
20.3.4 Alat
elektronik seperti MP3, MP4, pendrive,
radio, laptop, kaset dan lain-lain.
20.3.5 Alat-alat
muzik.
20.4 Semua bahan yang boleh merosakkan diri dan
membawa ketagihan termasuk:
20.4.1 Rokok.
20.4.2 Dadah.
20.4.3 Minuman
keras/ arak.
20.5 Lain-lain termasuk:
20.5.1 Alat
solek wanita seperti gincu dan lain-lain.
20.5.2 Barang-barang
kemas seperti gelang, cincin dan lain-lain.
20.6 Pihak sekolah berhak
merampas barang-barang larangan yang dibawa dan tidak memulangkannya semula
kepada pelajar sekiranya dikesan.
PERKARA
21: SALAH LAKU DAN TINDAKAN
TATATERTIB
21.1 Semua
pelajar hendaklah mematuhi setiap peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak
sekolah. Tindakan yang sewajarnya akan diambil ke atas mana-mana pelajar yang
melanggar peraturan sekolah mengikut kesalahan disiplin yang dilakukan.
21.2 Kuasa
menghukum
21.2.1 Guru
yang mempunyai autoriti untuk menghukum/ mengenakan tindakan tatatertib
terhadap pelajar yang didapati bersalah ialah Mudir dan P.K.HEM sahaja.
21.3 Kesalahan
besar/ berat
Kesalahan
|
Hukuman
|
i. Menghisap atau menjual rokok/ dadah.
ii.
Bergaduh/ memukul/ mencederakan.
iii.
Membuli.
iv.
Berjudi.
v. Keluar kawasan sekolah tanpa kebenaran.
vi.
Homoseksual/ gay.
vii.
Tidak menghormati/ melawan guru.
viii.
Meminum minuman keras atau yang
memabukkan dalam kawasan sekolah.
ix.
Semua kesalahan yang menjadi kes
polis.
|
Dikenakan tindakan buang atau gantung sekolah
serta merta
|
i.
Mengugut atau mengancam pelajar lain.
ii.
Mencuri.
iii.
Merosakkan harta benda sekolah atau
harta persendirian guru-guru/ kakitangan sekolah.
iv.
Lewat masuk asrama (pukul 6.00
petang).
v.
Mengeluarkan kata-kata lucah.
|
Dikenakan
tindakan gantung sekolah bersyarat:
|
i.
Tidak solat berjamaah.
ii.
Melanggar peraturan yang telah
ditetapkan.
iii.
Membuat kotor.
iv.
Lewat hadir ke sekolah.
v.
Ponteng kelas.
|
Dikenakan
tindakan amaran/ gantung / buang sekolah (5 kali amaran/ rekod)
|
i. Lari dari asrama tanpa kebenaran.
ii. Membawa rakan sama ada pelajar sekolah
(bekas pelajar) atau orang luar ke kawasan asrama.
|
Dikenakan sebatan rotan tidak melebihi tiga kali/
gantung asrama/ gantung persekolahan/ lain-lain yang wajar.
|
21.4 Kesalahan
sederhana
Kesalahan
|
Hukuman
|
i. Membawa, memiliki dan menggunakan
peralatan elektrik yang ditegah/ dilarang dibawa masuk ke asrama/ sekolah.
ii. Ponteng kelas al-Quran/ ulangkaji
iii. Menulis kepada surat khabar atau majalah tanpa pengetahuan pihak
sekolah
iv. Semua kesalahan yang terkandung dalam
senarai kesalahan sederhana seperti yang terkandung dalam peraturan sekolah.
|
Dikenakan sebatan rotan (sekiranya munasabah)/
gantung persekolahan
|
21.5 Kesalahan ringan
Kesalahan
|
i.
Merayau-rayau
semasa sesi pembelajaran berjalan.
ii. Semua kesalahan yang terkandung dalam
senarai kesalahan ringan seperti yang terkandung dalam peraturan sekolah.
|
Hukuman
|
Pelajar diberi
nasihat/ amaran/ rotan tidak melebihi 1 kali.
Jika kesalahan telah
melebihi 5 kali, ibu bapa akan dipanggil untuk sesi kaunseling bersama
pelajar terbabit.
Jika kesalahan
berulang, pihak sekolah akan menggunakan budi bicara dan kemungkinan pelajar
berkenaan akan diambil tindakan gantung sekolah atau ditamatkan pengajian.
|
PERKARA 22: TINDAKAN TATATERTIB
22.1 Tindakan yang
sewajarnya akan diambil ke atas pelajar yang melanggar undang-undang dan
peraturan sekolah mengikut jenis kesalahan yang dilakukan.
22.2 Antara tindakan yang mungkin diambil
ialah:
i.
Nasihat dan kaunseling (pelajar)
ii.
Kaunseling ibu bapa/ penjaga bersama
pelajar
iii.
Surat Amaran
iv.
Penggantungan/ ditamatkan pengajian
v.
Tindakan atas budi bicara pihak
sekolah
BAHAGIAN D:
HAL-HAL LAIN
|
PERKARA 23: KESELAMATAN
23.1 Semua pelajar
bertanggungjawab ke atas keselamatan barang-barang mereka sendiri.
23.2 Semua pelajar dilarang keras membawa alat-alat tajam, berbahaya dan boleh
dianggap sebagai senjata ke asrama.
23.3 Semua pelajar mestilah mengetahui
peraturan keselamatan api dan tidak dibenarkan menggunakan lilin/ pelita dan
ubat nyamuk lingkaran.
23.4 Pelajar hendaklah melaporkan sebarang kejadian atau kerosakan yang berlaku kepada warden
bertugas dengan segera.
23.5 Pelajar
hendaklah sentiasa memastikan almari
dikunci, duit/kad pengenalan dibawa bersama setiap kali keluar dari asrama.
PERKARA 24: KESIHATAN
24.1 Pelajar yang mempunyai masalah kesihatan
hendaklah memaklumkan kepada warden/ guru kebajikan.
24.2 Pelajar
yang sakit perlu mendapatkan rawatan segera dengan
berjumpa penyelia asrama/warden/guru
kebajikan. Jangan mendiamkan diri.
PERKARA 25: PENGGUNAAN AIR DAN ELEKTRIK
25.1 Pelajar hendaklah
menggunakan air dan elektrik secara jimat dan berhemah.
25.2 Hanya lampu-lampu yang tertentu sahaja
boleh dipasang apabila pelajar meninggalkan asrama pada waktu ulangkaji malam
dan semua peralatan elektrik hendaklah ditutup pada waktu yang ditetapkan.
25.3 Pelajar hendaklah menggunakan tempat
yang ditetapkan sahaja pada waktu mengulangkaji malam. Bagi pelajar yang
mengulang kaji lebih masa hendaklah menggunakan bilik yang ditetapkan untuk
tujuan berkenaan.
PERKARA 26: PERINGATAN
PENTING
26.1 Semua pelajar mestilah mematuhi
peraturan asrama/ sekolah selagi menjadi pelajar di sekolah ini dan bertindak
serta berperilaku yang tidak menjejaskan kesucian agama Islam/ nama baik
sekolah, guru-guru dan ibu bapa.
26.2 Semua kesalahan yang dilakukan oleh
pelajar akan direkodkan dalam buku rekod kesalahan Warden/ guru disiplin.
26.3 Lembaga Jemaah Disiplin Sekolah atau mudir
berhak untuk menambah atau mengubah peraturan-peraturan ini dari semasa ke
semasa serta menjatuhkan hukuman yang sewajarnya ke atas pelajar-pelajar yang
didapati bersalah.
PENUTUP
|
Pembinaan
insan dalam Islam bermula dari pendidikan yang diterima. Pendidikan yang
berkualiti dan berkesan pula dipengaruhi oleh biah yang solehah. Maka, diharap dengan adanya Buku Peraturan
ini, para pelajar akan lebih terpandu akhlak dan perilaku yang akhirnya
menyumbang kepada pembentukkan biah solehah di sekolah ini serta memudahkan
pihak sekolah menjalankan tanggungjawab mendidik dan membangun jiwa para
pelajar.
|
Hubungi kami: 05-721 9745 (No. Telefon
Pejabat)
No comments:
Post a Comment